Søk

Siste kommentarer

Kategorier

august 2011
M T O T F L S
« jul   sept »
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031  

Arkiv


Blogglisten
Bloggurat
Skriv ut Skriv ut

Vil aldri gi opp å utslette Israel

Iran er fast bestemt på å utrydde Israel, uttalte Irans president Mahmoud Ahmadinejad torsdag, og gjentok dermed tidligere uttalelser fra 2005 da han sa at Israel bør fjernes fra kartet over Midtøsten. Uttalelsen kom denne gangen i et intervju med libanesisk TV, melder nyhetsbyrået ISNA.  «Iran følger denne saken (utryddelsen av Israel) med besluttsomhet og handlekraft, og vil aldri trekke seg fra dette standpunktet og denne politikken,» la den iranske presidenten til i intervjuet med Al-Manar nettverk.

Bemerkninger fra Ahmadinejad kom én dag før de årlige anti-israelske demonstrasjonene som alltid avholdes i Iran på den siste fredagen i fastemåneden Ramadan. Ahmadinejad uttalte forrige mandag at iranere og befolkningen i muslimske land verden over bør holde demonstrasjoner for å vise vilje til å fjerne “den smittsomme kreftsvulsten”.

76 comments to Vil aldri gi opp å utslette Israel

  • Rune

    Palestina er allerede utslettet. Hvorfor ikke ta opp dette? Israel er en atommakt som er mye sterkere militært enn Iran..

    • arifkarim

      Gi deg, Ahmedinejad er bare ute etter sionistene, ikke jødene som er bosatt i Israel:
      haaretz.com/news/m…cate-israel-1.380629

      Forøvrig, bor det 25000 jøder i iran, flest blant et muslimsk styrt sharia-land :D
      http://en.wikipedia.org/wiki/Persian_Jews

      Dette er bare et pekepinn på de som sammenligner iran med antisemittisme. Det har alltid bodd jøder i iran frem til d.d. Og det var ikke før etter 1979 at Iran ble imot det sionistiske regimet i Israel. Israel kan gjerne ta over resten av Palestina, gi palestinaarabere samme rettigheter som jødiske israelere, og jeg håper Iran da slutter å kalle Israel for sionistisk.

      • Javel. Så Ahmadinejad sier at han vil utslette Israel, men jødene som bor der kn føle seg trygge? For han er bare ute etter sionistene, hvem nå de måtte være?

        • vs60

          Arif sitat: Gi deg, Ahmedinejad er bare ute etter sionistene, ikke jødene som er bosatt i Israe,han har delvis rett og delvis galt. Slik oppsto begrepet sionisme, Historien i et kort sammendrag: Ifølge Moses Mendelssohn (1729—1786) ville jødene bli godtatt hvis de løsrev seg fra Talmuds bånd og innrettet seg i samsvar med den vestlige kultur. Han ble en av sin tids mest respekterte jøder i den ikke-jødiske verden. Men da en voldsom antisemittisme igjen brøt ut på 1800-tallet, særlig i det «kristne» Russland, ble bevegelsens tilhengere skuffet, og mange begynte å se etter et politisk tilfluktssted for jødene. De avviste tanken om en personlig messias som skulle føre jødene tilbake til Israel, og begynte å arbeide for å opprette en jødisk stat på andre måter. Dermed oppstod begrepet sionismen: «verdsliggjøringen av . . . den jødiske messianisme». Mordet på omkring seks millioner europeiske jøder i nazistenes holocaust (1935—1945) satte ny fart i sionismen og førte til at den ble møtt med stor sympati verden over. Sionistenes drøm ble oppfylt i 1948, da staten Israel ble opprettet.

        • Ante Pavelic

          Israel er i en særstilling blant islamistene, fordi de ser på Israel som en militarisert stat. Det betyr at de ikke skiller mellom sivile og militære, slik at barn, skolebusser og andre myke mål er helt legitime.

          Israel var plaget av bussbomber frem til det begynte å gå rykter om at israelerne hadde poser med grisefett ombord.

          freerepublic.com/f…f-news/1076654/posts

          • vs60

            Kanskje dette klippet fra bladet Time for 24. november 1975, kan forklare noe om bakteppet for konflikten der i M.Ø.«Det som er mest bittert for araberne,» «er Israels lov om tilbakevending, som garanterer øyeblikkelig statsborgerskap til alle jøder som innvandrer til Israel fra et hvilket som helst sted i verden, mens Palestina-araberne som flyktet fra sitt hjemland under krigen i 1948, fortsatt i de fleste tilfelle blir hindret i å vende tilbake.»
            Ikke noe rart at det er så mye bitterhet og hat der nede.

            • arifkarim

              Interessant poeng og klassisk forskjellsbehandling fra begge sider. Da araberne kastet ut alle jøder fra sine land på bakgrunn av palestina-arabernes utkastelse fra israel, var det ingen som snakket om retten til å komme tilbake for jøder. Da er det litt merkelig at man skal priotere palestinaarabere idag:
              en.wikipedia.org/w…nian_right_of_return

          • arifkarim

            «Det betyr at de ikke skiller mellom sivile og militære, slik at barn, skolebusser og andre myke mål er helt legitime.»

            Islamistene skiller ikke mellom barn, sivile og andre ikke-konfliktede folk i muslimske land heller. Når galskapen og hjernevasking tar over, ja da kan alt av det umulig og utenkelige skje.

        • Shakir

          Javel Jan Simonsen@ Så du mener palestinere kan føle seg trygge fordi Israel kun er ute etter terrorister?? Det virker ikke som de er særlig trygge under Israels demokrati heller??

        • arifkarim

          Merk ordet: «sionist-regimet». Det er det han vil fjerne, ikke jøder eller andre folk som bor der. Når USA sier at den vil fjerne Taliban, Saddam eller Gaddafi, så er det seff ikke fjerning av Afghanistan, Irak eller Libya fra kartet dette gjelder. Men kunn fjerning av de mislikede regimene som herjet der :D

          • vs60

            arifkarim, forstod du ikke det jeg skrev lenger oppe??
            Kan du vennligst fortelle meg hvilken Jøde som ikke er for en egen stat? ja, han vil jeg gjerne hilse på. Skal denne undermåleren i Iran fjerne sionistene, må han sannsynligvis fjerne «alle Jøder». Snakk om religiøs fanatiker. Sitater fra wiki vil ikke bli besvart. Du har vel egne historie kunskaper?

      • Ante Pavelic

        1948: 100.000-150.000 jøder i Iran.
        2011: ca 25.000 jøder i Iran.

        Ja dette tyder jo på at de har det godt der…

        • Shakir

          Ante Pavelik@ De har jo flyttet til Israel siden de har sitt eget land. Er det så vanskelig å fortå?? Dessuten så tyder de resterende 25.000 på at de faktisk har det bra siden de ikke flytter ut.

          • Ante Pavelic

            Muslimer har jo også sine land, men de flytter da ikke ut av Norge av den grunn. En slik drastisk nedgang i folketallet kan bare skyldes sterke incentiver til å flytte ut, og ikke bare lengsel etter lukten av Jaffa-appelsiner.

            • Shakir

              Unnskyld meg men å sammenligne muslimer og Irsaelere sin situasjon er helt hull i hode. Ikke glem den masse immigrasjonen jødene satt i gang rett før og etter at staten ble opprattet. hvorfor tror du de stadig utvider bosettingene??

              • Bygdeorginal

                Folk trenger jo en plass aa bo.

              • Nicolas

                Skjønner dere ikke at Jan Simonsen ytrer bare hat og ikke noe annet. Hvorfor er han ikke lenger en del an FRP? Fordi han er mester å manipulere med sin forvrengte og pervers fantasi. Ser på Jan Simonsen som er falsk profet som ytrer ikke noe annet enn hat. Han er faktisk en bidragsyter av det som har skjedd 22. juli. Når du blir du voksen «Jan Simonsen»? Når vil du forstå at verden forandrer seg og du og dine venner som er rase hatere, innser at dere har ingen plass i samfunnet. «Jan Simonsen» slaget er tapt: Gå og heng deg.

                • «Når vil du forstå at verden forandrer seg og du og dine venner som er rase hatere, innser at dere har ingen plass i samfunnet.»

                  Hva mener du med at de ikke har noen plass i samfunnet? Vil du drepe dem?

                  Personlig ser jeg på innvandringen som en katastrofe for den opprinnelige befolkningen, og at de som ønsker det må ha muligheten til å organsere seg etnisk slik samer og indianere for lengst har gjort.

                  Men en må feie for egen dør, og rasisme er både bortkastet og unødvendig for å sikre urnorsk etnisk og kulturell overlevelse.

                  • Nicolas

                    Jeg tar avstand fra sterk ord som «drap» og «hevn». Så aldri kom med slik påstand.

                    • «Jeg tar avstand fra sterk ord som “drap” og “hevn”. Så aldri kom med slik påstand.»

                      Nå brukte jeg aldri ordet «hevn» men når du sier at enkelte «ikke har en plass» i samfunnet (og du i tillegg oppfordret en navngitt person til å begå selvmord) må du også tåle at spørsmålet stilles om hva du mener.

                      Det blir for dumt når du kommer med den slags hatefulle og ekstremistiske ytringer for i neste øyeblikk å bli opprørt når noen spør hva du egentlig mener. Ta deg heller sammen og oppfør deg etter alderen din.

                    • eplejuice

                      Men «heng deg»
                      er ok ???

                      Nicolas; gjør deg
                      selv en tjeneste
                      og les på FY et
                      år eller to, så
                      vil du se hvor
                      feil du tar om
                      Jan S.
                      Hvem vet, kanskje
                      du kan lære litt
                      om retorikk også.
                      Hva som er ok, og
                      hva som absolutt
                      ikke er det.

                • eplejuice

                  Har aldri hørt
                  Jan S. uttrykke
                  seg på ditt nivå,
                  foreløpig helt på
                  bunnen av hvor
                  dypt en kan synke.

                • Og ditt innlegg oste ikke av hat, nei. Kan du være så vennlig å vise til en eneste meningsartikkel som jeg har signert her på Frie Ytringer som oser av hat mot muslimer?

                • Anonym

                  Fei for din egen dør.
                  Det er nok du som hater etniske nordmenn.

              • Ante Pavelic

                Ville du levd i Norge som jødene lever i Iran?

                Throughout the 19th century, Jews were persecuted and discriminated against. Sometimes whole communities were forced to convert. During the 19th century, there was considerable emigration to the Land of Israel, and the Zionist movement spread throughout the community.

                Under the Phalevi Dynasty, established in 1925, the country was secularized and oriented toward the West. This greatly benefited the Jews, who were emancipated and played an important role in the economy and in cultural life. On the eve of the Islamic Revolution in 1979, 80,000 Jews lived in Iran. In the wake of the upheaval, tens of thousands of Jews, especially the wealthy, left the country, leaving behind vast amounts of property.

                The Council of the Jewish Community, which was established after World War II, is the representative body of the community. The Jews also have a representative in parliament who is obligated by law to support Iranian foreign policy and its Anti-Zionist position.

                Despite the official distinction between «Jews,» «Zionists,» and «Israel,» the most common accusation the Jews encounter is that of maintaining contacts with Zionists. The Jewish community does enjoy a measure of religious freedom but is faced with constant suspicion of cooperating with the Zionist state and with «imperialistic America» — both such activities are punishable by death. Jews who apply for a passport to travel abroad must do so in a special bureau and are immediately put under surveillance. The government does not generally allow all members of a family to travel abroad at the same time to prevent Jewish emigration. Again, the Jews live under the status of dhimmi, with the restrictions im posed on religious minorities. Jewish leaders fear government reprisals if they draw attention to official mistreatment of their community.

                Iran’s official government-controlled media often issues anti-Semitic propaganda. A prime example is the government’s publishing of the Protocols of the Elders of Zion, a notorious Czarist forgery, in 1994 and 1999.2 Jews also suffer varying degrees of officially sanctioned discrimination, particularly in the areas of employment, education, and public accommodations.3

                The Islamization of the country has brought about strict control over Jewish educational institutions. Before the revolution, there were some 20 Jewish schools functioning throughout the country. In recent years, most of these have been closed down. In the remaining schools, Jewish principals have been replaced by Muslims. In Tehran there are still three schools in which Jewish pupils constitute a majority. The curriculum is Islamic, and Persian is forbidden as the language of instruction for Jewish studies. Special Hebrew lessons are conducted on Fridays by the Orthodox Otzar ha-Torah organization, which is responsible for Jewish religious education. Saturday is no longer officially recognized as the Jewish sabbath, and Jewish pupils are compelled to attend school on that day. There are three synagogues in Tehran, but since 1994, there has been no rabbi in Iran, and the bet din does not function. 4

                Following the overthrow of the shah and the declaration of an Islamic state in 1979, Iran severed relations with Israel. The country has subsequently supported many of the Islamic terrorist organizations that target Jews and Israelis, particularly the Lebanon-based, Hezbollah. Nevertheless, Iran’s Jewish community is the largest in the Middle East outside Israel.

                On the eve of Passover in 1999, 13 Jews from Shiraz and Isfahan in southern Iran were arrested and accused of spying for Israel and the United States. In September 2000, an Iranian appeals court upheld a decision to imprison ten of the thirteen Jews accused of spying for Israel. In the appeals court, ten of the accused were found guilty of cooperating with Israel and were given prison terms ranging from two to nine years. Three of the accused were found innocent in the first trial.5 In March 2001, one of the imprisoned Jews was released, a second was freed in January 2002, the remaining eight were set free in late October 2002. The last five apparently were released on furlough for an indefinite period, leaving them vulnerable to future arrest. Three others were reportedly pardoned by Iran’s Supreme Leader, Ayatollah Ali Khamenei.6

                At least 13 Jews have been executed in Iran since the Islamic revolution, most of them for either religious reasons or their connection to Israel. For example, in May 1998, Jewish businessman Ruhollah Kakhodah-Zadeh was hanged in prison without a public charge or legal proceeding, apparently for assisting Jews to emigrate.7

                Today, Iran’s Jewish population is the second largest in the Middle East, after Israel. Reports vary as to the condition and treatment of the small, tight-knit community, and the population of Iranian Jews can only be estimated due to the community’s isolation from world Jewry.

                The Jews of Iran
                1948 Jewish population: 100,000
                2004: ~20,000-25,0001

                The Jewish community of Persia, modern-day Iran, is one of the oldest in the Diaspora, and its historical roots reach back to the 6th century B.C.E., the time of the First Temple. Their history in the pre-Islamic period is intertwined with that of the Jews of neighboring Babylon. Cyrus, the first of the Archemid dynasty, conquered Babylon in 539 B.C.E. and permitted the Jewish exiles to return to the Land of Israel, bringing the First Exile to an end. The Jewish colonies were scattered from centers in Babylon to Persian provinces and cities such as Hamadan and Susa. The books of Esther, Ezra, Nehemiah, and Daniel give a favorable description of the relationship of the Jews to the court of the Achaemids at Susa.

                Under the Sassanid dynasty (226-642 C.E.), the Jewish population in Persia grew considerably and spread throughout the region; nevertheless, Jews suffered intermittent oppression and persecution. The invasion by Arab Muslims in 642 C.E. terminated the independence of Persia, installed Islam as the state religion, and made a deep impact on the Jews by changing their sociopolitical status.

                Throughout the 19th century, Jews were persecuted and discriminated against. Sometimes whole communities were forced to convert. During the 19th century, there was considerable emigration to the Land of Israel, and the Zionist movement spread throughout the community.

                Under the Phalevi Dynasty, established in 1925, the country was secularized and oriented toward the West. This greatly benefited the Jews, who were emancipated and played an important role in the economy and in cultural life. On the eve of the Islamic Revolution in 1979, 80,000 Jews lived in Iran. In the wake of the upheaval, tens of thousands of Jews, especially the wealthy, left the country, leaving behind vast amounts of property.

                The Council of the Jewish Community, which was established after World War II, is the representative body of the community. The Jews also have a representative in parliament who is obligated by law to support Iranian foreign policy and its Anti-Zionist position.

                Despite the official distinction between «Jews,» «Zionists,» and «Israel,» the most common accusation the Jews encounter is that of maintaining contacts with Zionists. The Jewish community does enjoy a measure of religious freedom but is faced with constant suspicion of cooperating with the Zionist state and with «imperialistic America» — both such activities are punishable by death. Jews who apply for a passport to travel abroad must do so in a special bureau and are immediately put under surveillance. The government does not generally allow all members of a family to travel abroad at the same time to prevent Jewish emigration. Again, the Jews live under the status of dhimmi, with the restrictions im posed on religious minorities. Jewish leaders fear government reprisals if they draw attention to official mistreatment of their community.

                Iran’s official government-controlled media often issues anti-Semitic propaganda. A prime example is the government’s publishing of the Protocols of the Elders of Zion, a notorious Czarist forgery, in 1994 and 1999.2 Jews also suffer varying degrees of officially sanctioned discrimination, particularly in the areas of employment, education, and public accommodations.3

                The Islamization of the country has brought about strict control over Jewish educational institutions. Before the revolution, there were some 20 Jewish schools functioning throughout the country. In recent years, most of these have been closed down. In the remaining schools, Jewish principals have been replaced by Muslims. In Tehran there are still three schools in which Jewish pupils constitute a majority. The curriculum is Islamic, and Persian is forbidden as the language of instruction for Jewish studies. Special Hebrew lessons are conducted on Fridays by the Orthodox Otzar ha-Torah organization, which is responsible for Jewish religious education. Saturday is no longer officially recognized as the Jewish sabbath, and Jewish pupils are compelled to attend school on that day. There are three synagogues in Tehran, but since 1994, there has been no rabbi in Iran, and the bet din does not function. 4

                Following the overthrow of the shah and the declaration of an Islamic state in 1979, Iran severed relations with Israel. The country has subsequently supported many of the Islamic terrorist organizations that target Jews and Israelis, particularly the Lebanon-based, Hezbollah. Nevertheless, Iran’s Jewish community is the largest in the Middle East outside Israel.

                On the eve of Passover in 1999, 13 Jews from Shiraz and Isfahan in southern Iran were arrested and accused of spying for Israel and the United States. In September 2000, an Iranian appeals court upheld a decision to imprison ten of the thirteen Jews accused of spying for Israel. In the appeals court, ten of the accused were found guilty of cooperating with Israel and were given prison terms ranging from two to nine years. Three of the accused were found innocent in the first trial.5 In March 2001, one of the imprisoned Jews was released, a second was freed in January 2002, the remaining eight were set free in late October 2002. The last five apparently were released on furlough for an indefinite period, leaving them vulnerable to future arrest. Three others were reportedly pardoned by Iran’s Supreme Leader, Ayatollah Ali Khamenei.6

                At least 13 Jews have been executed in Iran since the Islamic revolution, most of them for either religious reasons or their connection to Israel. For example, in May 1998, Jewish businessman Ruhollah Kakhodah-Zadeh was hanged in prison without a public charge or legal proceeding, apparently for assisting Jews to emigrate.7

                Today, Iran’s Jewish population is the second largest in the Middle East, after Israel. Reports vary as to the condition and treatment of the small, tight-knit community, and the population of Iranian Jews can only be estimated due to the community’s isolation from world Jewry.
                Notes

                1 U.S. Department of State, International Religious Freedom Report 2009, Released by the Bureau for Democracy, Human Rights, and Labor Washington, DC, (October 26, 2009)

                2U.S. Department of State Report on Human Rights Practices for 1997.

                3“Many Jews Choose to Stay in Iran,” Associated Press, (Jan. 18, 1998).

                4Jewish Communities of the World. Reprinted with permission of the World Jewish Congress (WJC). Copyright 1997; Institute of the World Jewish Congress. U.S. State Department Report on Human Rights Practices for 1997.

                5 Schneider, Howard. «Iran Court Reduces Penalties for Jews.» Washington Post, (September 22, 2000).

                6Jerusalem Post, (January 16, 2002); Washington Jewish Week, (October 31, 2002).

                7U.S. Department of State, International Religious Freedom Report 2001 , Released by the Bureau for Democracy, Human Rights, and Labor Washington, DC, (October 26, 2001).

                jewishvirtuallibra…mitism/iranjews.html

                • Nicolas

                  Jeg har ingeting imot Israel og jøder. Jeg ønsker alt vel for Jøder og Israelere. Jeg er tilhenger av staten Israel. Har ikke nevnt et ord imot Israel og jøder i mitt innlegg, så jeg forstår ikke hva du prøver å overbevise meg. Jeg har mer jødisk venner enn du har hatt i hele livet ditt.
                  Jeg har heller ikke ytret at noen skal begå drap for å løse noe. Jeg hater ekstremister generell, om disse er muslimer, nynazister eller høyre radikale. Men drap og hevn er jeg total imot og tar sterk avstand fra.

              • Fredrik

                «å sammenligne muslimer og Irsaelere sin situasjon er helt hull i hode»
                Det er hely riktig Shakir. Disse situasjonene kan ikke sammenlignes.
                Den masseinnvandringen av muslimer til Europa siden 60-tallet er enestående i verdenshistorien.
                50 millioner mennesker, som ikke har noen kulturell eller historisk tilhørighet til Europa, har kommet til verdensdelen på disse årå.
                Deres bosettninger og enklaver utvides stadig. Den mest kjente enklaven og muslimske bosettningen her i landet er Grorudalen.
                Det vil snart dukke opp nye bosettninger i andre norske byer.

                • Shakir

                  Akkurat det du snakker om minner litt om hva Hitler tenkte om jøder. Han trodde de kom til å ta fra den ariske rasen alt de eide og de var overalt hvor hen mann snudde hodet sitt. Idiot!!

  • Per A

    Men Ahmadi-nejad har forregnet seg grovt. Det er Iran som er på vei mot undergangen, sammen med Tyrkia, og det er ikke minst det nåværende prestestyret som har sørget for å skape en antisosial demografisk utvikling som ubønnhørlig vil straffe regimet og den iranske nasjon. Israel kan fortsatt slappe av i forvissningen om at deres udugelige fiender aldri vil få evne til å utslette andre enn seg selv.

    pajamasmedia.com/s…-fragility-of-islam/

  • Jan Hansen

    Hva annet kan man vente av syke muslimer i Iran? Over hele fjøla av islamske stater går følgende igjen: De vil utslette andre stater, de er fattige utviklingsland, de støter ut muslimer som er omvendte kristne, de er uhyrlige mot funksjonshemmede, de utfører overgrep mot befolkningen, de respekterer ikke kvinner, de har egne detaljerte toalettregler: religiousrules.com…emissions.htm#Urine1

    Muslimer er underutviklet og forledet, holdt nede av djevelen selv -- allah!

    • arifkarim

      «Muslimer er underutviklet og forledet, holdt nede av djevelen selv – allah!»

      Takk for at du fortsatt går i Hitlers fotspor :D. Tror han sa noen lignende om jøder på 30-tallet!

  • Marius

    Jeg ville ikke bekymret meg over uttalelser til Ahmadinejad. Ahmadinejad i likhet til Ghadaffi bjeffer mye. Islamisk regimet i Iran dager er talte. Etter Libya, står Iran på tur. Snart begynner parlement valget i Iran og dersom vokterrådet ikke godtar liberale representanter, vil det løse nytt bølge av demostrasjoner som denne gang vil være undergang av islamisk regimet.

    • eplejuice

      Jeg håper du har rett. Verden blir et
      langt tryggere sted uten Ahmadinejad

      • Marius

        Helt enig med deg. Men husk at Ahmadinejad er bare en nikke dokke for Islamsk dynastiet i Iran. Iranere ønsker nå å bli kvitt helle sulamiten. Islam tilhører ikke i Iran, Zoroastrianism er Iran sin opprinnelig religion.
        Dette er litt av gamle historien av Iran når «Cyrus the Great» befridde Babylon:
        The Babylonians regarded him as «The Liberator».[74] After his conquest of Babylon, followed Cyrus’s help for the return of Jews; for this, Cyrus is addressed in the Jewish Tanakh as the «Lord’s Messiah». Glorified by Ezra, and by Isaiah, Cyrus is the one to whom «Yahweh, the God of heaven» has given «all the Kingdoms of the earth».[18]

        Cyrus was distinguished equally as a statesman and as a soldier. By pursuing a policy of generosity instead of repression, and by favoring local religions, he was able to make his newly conquered subjects into enthusiastic supporters.[75] Due in part to the political infrastructure he created, the Achaemenid empire endured long after his death.

        The rise of Persia under Cyrus’s rule had a profound impact on the course of world history. Iranian philosophy, literature and religion all played dominant roles in world events for the next millennia. Despite the Islamic conquest of Persia in the 7th century CE by the Islamic Caliphate, Persia continued to exercise enormous influence in the Middle East during the Islamic Golden Age, and was particularly instrumental in the growth and expansion of Islam.

        Many of the Iranian dynasties following the Achaemenid empire and their kings saw themselves as the heirs to Cyrus the Great and have claimed to continue the line begun by Cyrus.[76][77] However there are different opinions among scholars whether this is also the case for the Sassanid Dynasty.[78]

        Even today many consider Cyrus greater than Alexander in his accomplishment. In fact Alexander the Great was himself infatuated with and admired Cyrus the Great, from an early age reading Xenophon’s Cyropaedia, which described Cyrus’s heroism in battle and governance and his abilities as a king and a legislator.[79] Alexander respected Cyrus to the point, that during his visit to Pasargadae, he paid significant homage to the memory of Cyrus the Great by ordering Aristobulus to decorate the interior of the sepulchral chamber of his tomb.[79]

        According to Professor Richard Nelson Frye:[80]
        “ It is a testimony to the capability of the founder of the Achaemenian empire that it continued to expand after his death and lasted for more than two centuries. But Cyrus was not only a great conqueror and administrator; he held a place in the minds of the Persian people similar to that of Romulus and Remus in Rome or Moses for the Israelites. His saga follows in many details the stories of hero and conquerors from elsewhere in the ancient world. The manner in which the baby Cyrus was given to a shepherd to raise is reminiscent of Moses in the bulrushes in Egypt, and the overthrow of his tyrannical grandfather has echoes in other myths and legends. There is no doubt that the Cyrus saga arose early among the Persians and was known to the Greeks. The sentiments of esteem or even awe in which Persians held him were transmitted to the Greeks, and it was no accident that Xenophon chose Cyrus to be the model of a ruler for the lessons he wished to impart to his fellow Greeks.

        In short, the figure of Cyrus has survived throughout history as more than a great man who founded an empire. He became the epitome of the great qualities expected of a ruler in antiquity, and he assumed heroic features as a conqueror who was tolerant and magnanimous as well as brave and daring. His personality as seen by the Greeks influenced them and Alexander the Great, and, as the tradition was transmitted by the Romans, may be considered to influence our thinking even now. In the year 1971, Iran celebrated the 2,500th anniversary of the founding of the monarchy by Cyrus.

        On another account, Professor Patrick Hunt states:[81]
        “ If you are looking at the greatest personages in History who have affected the World, ‘Cyrus the Great’ is one of the few who deserves that epithet, the one who deserves to be called ‘the Great’. The empire over which Cyrus ruled was the largest the Ancient World had ever seen and may be to this day the largest empire ever. ”
        Religion and Philosophy
        Main articles: Cyrus in the Judeo-Christian tradition and Cyrus the Great in the Qur’an
        Dhul-Qarnayn is thought to refer to Cyrus by some Qur’anic commentators.

        Although there is no doubt about the influence of Zarathushtra’s teachings on Cyrus’s acts and policies, so far there has not been a clear evidence indicating that Cyrus practiced a specific religion. However, his liberal and tolerant views towards other religions have made some scholars consider Cyrus a Zoroastrian king.[82] The religious policies of Cyrus is well documented in Babylonian texts as well as Jewish sources and the historians accounts. Cyrus initiated a general policy that can be described as a policy of permitting religious freedom throughout his vast empire. He brought peace to the Babylonians and is said to have kept his army away from the temples and restored the statues of the Babylonian gods to their sanctuaries.[9] Another example of his religion, as evidenced by the Cyrus cylinder (see below),

        ‘û-mi-Ša-am ma- h ar iluBel ù iluNabu Š a a-ra-ku ume-ia li-ta-mu-ú lit-taŠ-ka-ru a-ma-a-ta du-un-ki-ia ù a-na iluMarduk beli-ia li-iq-bu-ú Ša mKu-ra-aŠ Šarri pa-li- hi-ka u mKa-am-bu-zi-ia mari- Šu’ (Cylinder,Akkadian language line:35)

        ‘pray daily before Bêl and Nabû for long life for me, and may they speak a gracious word for me and say to Marduk, my lord, «May Cyrus, the king who worships you, and Cambyses, his son,’ (Cylinder,English Translation line:35)

        His religious policy was his treatment of the Jews during their exile in Babylon after Nebuchadnezzar II destroyed Jerusalem. The Jewish Bible’s Ketuvim ends in Second Chronicles with the decree of Cyrus, which returned the exiles to the Promised Land from Babylon along with a commission to rebuild the temple.

        ‘Thus saith Cyrus, king of Persia: All the kingdoms of the earth hath Yahweh, the God of heaven, given me; and He hath charged me to build Him a house in Jerusalem, which is in Judah. Whosoever there is among you of all His people — may Yahweh, his God, be with him — let him go there.’ (2 Chronicles 36:23)

        This edict is also fully reproduced in the Book of Ezra.

        «In the first year of King Cyrus, Cyrus the king issued a decree: ‘Concerning the house of God at Jerusalem, let the temple, the place where sacrifices are offered, be rebuilt and let its foundations be retained, its height being 60 cubits and its width 60 cubits; with three layers of huge stones and one layer of timbers. And let the cost be paid from the royal treasury. ‘Also let the gold and silver utensils of the house of God, which Nebuchadnezzar took from the temple in Jerusalem and brought to Babylon, be returned and brought to their places in the temple in Jerusalem; and you shall put them in the house of God.’ (Ezra 6:3-5)

        As a result of Cyrus’s policies, the Jews honored him as a dignified and righteous king. He is the only Gentile to be designated as Messiah, a divinely appointed leader, in the Tanakh (Isaiah 45:1-6). Isaiah 45:13: «I will raise up Cyrus in my righteousness: I will make all his ways straight. He will rebuild my city and set my exiles free, but not for a price or reward, says Yahweh Almighty.» As the text suggests, Cyrus did ultimately release the nation of Israel from its exile without compensation or tribute. Traditionally, the entire book of Isaiah is believed to pre-date the rule of Cyrus by about 120 years. These particular passages (Isaiah 40-55, often referred to as Deutero-Isaiah) are believed by most modern critical scholars to have been added by another author toward the end of the Babylonian exile (ca. 536 BC).[83] Whereas Isaiah 1-39 (referred to as Proto-Isaiah) saw the destruction of Israel as imminent, and the restoration in the future, Deutero-Isaiah speaks of the destruction in the past (Isa 42:24-25), and the restoration as imminent (Isa 42:1-9). Notice, for example, the change in temporal perspective from (Isa 39:6-7), where the Babylonian Captivity is cast far in the future, to (Isa 43:14), where the Israelites are spoken of as already in Babylon.[84]

        Cyrus was praised in the Tanakh (Isaiah 45:1-6 and Ezra 1:1-11) for the freeing of slaves, humanitarian equality and costly reparations he made. However, there was Jewish criticism of him after he was lied to by the Cuthites, who wanted to halt the building of the Second Temple. They accused the Jews of conspiring to rebel, so Cyrus in turn stopped the construction, which would not be completed until 515 BC, during the reign of Darius I.[85][86] According to the Bible it was King Artaxerxes who was convinced to stop the construction of the temple in Jerusalem. (Ezra 4:7-24)

      • arifkarim

        «Verden blir et
        langt tryggere sted uten Ahmadinejad»
        Og uten NATO og USA, selvsagt :D

  • Shakir

    no.wikipedia.org/w…e_i_Sabra_og_Shatila

    jeg trodde det var en krigsforbrytelse å slakte sivile flyktninger. Men Ariel Sharon slapp unna noe dommstol. Det holdt med at han gikk av og ble erstattet av en annen krigsforbryter. Israelere fikk Kristne i libanon til å slakte 800 sivile flyktninger i en leir. Og ingen ble dømt. De opprettet en etterforskning komisjon lik de gkjorde nå sist Israelere drepte 9 freds aktivister. Jan Simonsen og dere andre skriver aldri om hvor mange sivile muslimer som har blitt drept av Jøder!!

    • Hendelsen i Sabra og Shatila ble gransket av en granskningskommisjon nedsatt av det israelske parlamentet. Den konkluderte med at Sharon kun hadde et parlamentarisk ansvar for at kristne falangister massakrerte palestinere i disse flyktningeleirene, og ikke et faktisk reelt ansvar. Massakrene fant sted uten at Sharon ga ordre til det, og uten at han ville det, og ble ikke foretatt av israelere.
      Falangistene ble sluppet inn i leiren for å rense den for PLO-terorrister, ikke for å drepe sivile.
      Men ettersom det slikevel skjedde hadde Sharon det rent formelle ansvaret siden han var forsvarsminister, og han måtte derfor gå av.
      Ikke en eneste sivil palestiner i disse flyktningeleirene ble med andre ord drept av jøder, og heller ikke med samtykke fra noen jøder.

      • Shakir

        Masakrene skjedde rett foran nesen på israelske soldater uten at de grep inn. Det er dokumentert at det ikke foregikk noe kamp med PLO men, rene henrettelser av hele familier. For å si det sånn så har verden sett flere ledere som har blitt dømt for lignende folkemord. Men Israel med sin immunitet kan gjøre som de vil. og ingen spør dem ha de driver med engang. for det er ikke lov å si sånt til jøder ikke sant Jan??

        • Shakir

          Hva faen hjelper det å opprette en jødisk etterforskining kommisajon?? Skal de liksom dømme seg selv for krigsforbrytelser?? hvis du er seriøs i at denne kommisjonen ikke er innhabil/korrupt så er du en løgner. det skulle vært som å la en morder dømme seg selv.

    • eplejuice

      Shakir
      Det var ikke fredsaktivister som ble
      drept. Det var islamistiske aksjonister
      som ble drept som ropte om skrek om
      folkemord på jødene allerede på kaia
      i Tyrkia. Hvor lenge skal du holde på
      med disse løgnene?

      Den fordekte humanitære aksjonen var
      organisert av IHH, en islamistisk falsk
      aksjonsgruppe som sendte innsamlede
      midler til bl.a Al Quaida.

      Du kan lese om det på Siste Skanse i
      artikkelen fra mai 2010.
      Er du interessert i hva som er sant,
      eller har det ingen interesse for deg?

  • Shakir

    Her er Israel vennene som stod bak massakren

    no.wikipedia.org/w…istpartiet_(Libanon)

  • Shakir

    israel sammerbeider tett med terrorister og krigsforbrytere

  • jalla

    Ahmedinejad har flere ganger kommet med trusler mot både den ene og den andre. På denne siden har jeg samlet endel av Ahmedinejads uttalelser, de er alle tatt fra hans EGEN NETTSIDE :

    http://www.miff.no/porten/viewtopic.php?t=7286

  • Anonym

    Blair’s Sister-in-Law Incites Muslims to ‘Liberate’ Jerusalem. Laura Booth, sister-in-law of Quartet envoy Tony Blair, calls on “Lebanon, Jordan and Egypt liberate Al-Quds [Jerusalem].” israelnationalnews…/147264#.TlpvjF1v4eF

    MUST SEE! Lauren says, “We are all Palestinians now.”

    Stupid bitch! You are a disgrace to western society.

    • eplejuice

      Det er noe jeg ikke forstår. Er det
      lovlig å bære plakater offentlig med
      påskriftene som vi ser ?

      - Israel must be destroyed -

      - Behead those who says islam is violent -

      osv. osv.

      Pussig at Lauren Booth ikke lærte noe etter
      at hun ble «knust» og forvist til dumskapens
      sorteste hull i debatten med Gabriel Latner
      på Cambridge Universitet. Huff og huff, er
      det «freden religion» som gjør mennesker slik?

    • arifkarim

      «Stupid bitch! You are a disgrace to western society.»

      Holdkjefta! Ytringsfrihet går begge veier, ikke bare pro-israelistisk bestandig :D

      • eplejuice

        Arif
        Nå bikker du over i lovløshet.
        Det ligger ikke innenfor
        ytringsfriheten å oppfordre til
        destruksjon av en nasjon.
        Er du bare en guttunge «after all»?

        • arifkarim

          Så det å kritisere deler av israels politikk det samme som «å oppfordre til
          destruksjon av en nasjon»???

          Er du helt kokos i hodet eller? Kanskje du ikke har sett, men mange av mine innlegg på FY forherliger Israel som en fantastisk nasjon som bruker store deler av sitt BNP til teknologisk utvikling (bortsatt fra våpen utvikling). At landet er i tillegg et demokrati med 1/5 arabere og 16 % muslimer gir dette enda flere pluss. Jeg av diverse grunner har vært imot at Israel trakk seg ut av palestinske områder som Gaza og den nordlige Vestbredden, samt bygging av skammemuren og blokade av Gaza som fulgte etter. Jeg syns de gamle løsningene for fred var langt bedre da tusenvis av palestinske arbeidere jobbet i israel daglig, tok aktiv del i den økonomiske utviklingen osv. Men dagens palestina, til tross for Israels / I-lands bidrag blir isolert, murt, fengslet inne i det åpne, skaper mer hat ovenfor palestinere enn det var før andre-intifada.

          • eplejuice

            Du er kokonøtt !
            Dette er ikke kritikk. Det er
            oppfordring til voldsbruk mot
            en folkerettslig legitim stat.

            Nå gidder jeg ikke engang lese
            dine innlegg. Du er og blir en
            av de største dustene på FY
            noensinne. Lær og lev med det.

            • arifkarim

              «Du er kokonøtt !»
              Ditto!

              «Dette er ikke kritikk. Det er
              oppfordring til voldsbruk mot
              en folkerettslig legitim stat.»
              Hvor har jeg oppfordret til drap og vold av jøder, israelere o.l. i alle mine innlegg på FY? Nevnt et eksempel er du snill :D Forøvrig var mitt siste innlegg noe jeg alltid har ment om israel. Israel er ikke feilfri. Selv med sine positive sider har den endel negative som må kritiseres like mye som gode sider reklameres :D

              «Nå gidder jeg ikke engang lese
              dine innlegg. Du er og blir en
              av de største dustene på FY»
              Bra for deg. Så slipper jeg å svare på de tåpelige innleggene dine som er registrert som svar til mine innlegg :D
              noensinne. Lær og lev med det.

              • eplejuice

                Relevans?
                Du repliserte på en
                kommentar fra Anonym
                om Lauren Booth. Hun
                er en pest og plage for
                alle med sunn fornuft og
                en ihuga Iran tilhenger.
                Poenget er hva hun oppfordret
                til, ikke om du har tatt til
                orde for noe som helst eller
                ikke.

  • Rockman

    Stakkars, hun har det bikka over for. Snakk om å bli fanatiker.
    La inn navnet hennes på YouTube, og så noen av videoene med henne. Jeg bare rister på hode og er oppgitt.

    http://www.youtube.com/watch?v=kAqAqOfwdU0

    Mvh.

    Rockman

  • eplejuice

    Abbas uttalte i går:

    «Don`t order us to reqognize av Jewish state.
    We will nok accept it»

    kilde; onejerusalem,org

    Og denne mannen har Norge opprettet ambassade
    for under AP ???

    • arifkarim

      Her er kilden:
      onejerusalem.org/2…o-a-jewish-state.php

      Abbas ønsker ikke at palestinaarabere skal tvinges til å anerkjenne Israel som en jødestat. Om han ønsker å anerkjenne Israel på en annen måte; demokratisk jødisk flertallsstat o.l, vet jeg ikke. Men Israel må kreve en godkjennelse som de krevde av Arafat ved Oslo-avtalen. Staten Palestina må ikke godkjennes så lenge palestinere nekter å anerkjenne Israel, som hvilken som helst stat. Hvis jøde-kravet er utstøtende for islamistene i Palestina, bør de komme tilbake til realitetene. Man må gi fra seg noe, for å få noe :D

  • eplejuice

    Tyskland, Italia, Nederland, Tjekkia og USA
    har foreløpig sagt at de vil stemme imot
    Abbas forslag om opprettelse av en palestinsk
    stat den 20 sept.
    Får bare håpe at Norge og besinner seg

    • arifkarim

      Hvis palestinavennlige muslimske stater, og tidligere sovjetstater står fortsatt sammen med arabere, er det en liten mulighet for sjokk hos araberhetsere i den vestlige verden :D

  • Free Iran

    Jeg er en iraner , vi iranere hadde absolutt ingen problem med israel og jøder før 1979, men etter 1979 brukte den islamik terror og tyrani regime millioner av iranske olje penger til propaganda og hjernvasking mot staten israel uten å lykkes unntat kanskje 4-5 % av iranere som er tilknyttet til regime på en eller annen grunn ,fordi vi hadde veldig god og vennlige forhold og forbindelse til alle land innkludert israel før 1979 da okkupantene tatt iran . iranske folk er den eneste nasjonen i regionen som til trossfor regimet sterk advarsel kom til gatene og viste gripende sympati og fordømelse etter 11 september terror handling i amerika og deretter blitt mange av sympatisøre og demonstranter arrestert og turtorert men ikke bøyd . iranere flest er høy utdannete og kjærlig og gjestfrie spesiel med vestlige folk å blåser helt på regimen og den dverg og tilbakestående viruset ( ahmadinejhad ) umenneskelige og barbarisme tankegang . Fra lenge siden den islamske terror regimen levde i frykt og redsel av sin sjebne og velte marerit, derfor bjeffer de ofte .ahmadinejhad og resten av den steinalder regime har absolutt ingen plass hos 90% av iranere og sist men ikke minst iranere hater DYPT hele tyraniet. Den islamsk murder regime kan veltes å fjernes utrolig lett om vestlige makter bryter all samarbeid og handel og forbindelser med dem og samtidig støtte iranske folk med ord og handlekraft deretter terror og terror frykt i verden ble garantert minimalt.

    • arifkarim

      Der har dere en ekte persernes kommentar, islamhatere… Iran har vært muslimsk i minst 1300 år. Flere hundretusen jøder har bodd i Iran, til tross for en del episoder med progromer. Det var ikke før 1979 at fleste parten av iranske jøder utvandret til Israel. Det bor allikevel omtrent 25000 jøder i iran, og en jødisk representant er på plass i prestestyret. Israel lokker stadig med store pengeinsentiver for å tvinge iranske jøder til flukt i Israel:
      «In July 2007 Iran’s Jewish community rejected financial emigration incentives to leave Iran. Offers ranging from 5,000–30,000 British pounds, financed by a wealthy expatriate Jew with the support of the Israeli government, were turned down by Iran’s Jewish leaders.[78][79] To place the incentives in perspective, the sums offered were up to 3 times or more of the average annual income for an Iranian. [80] However, in late 2007 at least forty Iranian Jews accepted financial incentives offered by a Zionist charities for immigrating to Israel.[81]»
      http://en.wikipedia.org/wiki/Persian_Jews

      Så lenge det finnes så mange jøder som det er nå i iran, kan ikke landet angripes av sionistiske krefter. Pengelokking er bare en av metodene for å bli kvitt persiske jøder fra iran :D

  • Free Iran

    du tar fullstendig feil , iranere aldri vært muslim eller ekte muslim( prosentvis ), da islam angrep et land først ødelegge og ruinere landets kultur og språk og deres fortid og tradisjon( Egypt , Syria , Irak , ….. og mange land i Afrika som ble totalt vrak av alle sin egene ) men det brutale muslimske angrepet kunne absolutt ikke knekke å ødelegge iransk gammelt kultur og tradisjon og fortid og den persiske språket fordi vi hadde og har heldigvis tusenvis av patriote krigere som er stolt av sin kultur og fortid vil kjemper mot den vill og brutale ideologien helt til siste mann. Husk at: ingen iraner er muslim og ingen muslim er iraner

    • arifkarim

      Lykke til med islamhatet ditt, FreeIran. Det å si at iranere aldri har vært muslimer er samme som å si at europere aldri har vært kristne. Kristendommens «mørke» over europa i flere århundrer er ikke særlig opplysende heller når man sammenligner dette med muslimske innvasjoner av persia og nord-afrika. Når religion blir brukt som maktfaktor og politisk ideologi, ja da er galskapen et faktum. Les mer om hvordan sasanid-dynastiet plantet sin egen død, av sine egne politiske feilhandlinger:
      no.wikipedia.org/w…de-dynastiet#Nedgang

      Så slipper vi å lese mer om hvor slemme araberne har vært i historien :D

  • Free Iran

    Jeg mener egentlig i( linje 5 ) total vrak av muslimske okkupantere.

    • arifkarim

      Da bør du lese litt mer om Islamic Golden Age, som Iran og Iraq, tidligere Persia, selv var en del av:
      http://en.wikipedia.org/wiki/Islamic_Golden_Age

      Til tross av det onde fascistiske islam, klarte fortsatt store vitenskapens menn fra persia og arabia å «overleve» det islamske tyranniet man stadig leser i sionistiske medier :D

      Muslimske vitenskapsmenn ble ikke henrettet, torturert til døde eller kastet i fengssel pga oppdagelsene sine. Seff, var det en naturlig motstand fra islamske lærde, slik paven i kristne europa. Men regelmessig forfølgelse av samfunnsutviklere var det ikke. Baghdad før 1258 var for eksempel kunnskapens sentrum, med oversatte bøker fra alle tidligere og naboriker fra den tiden. At muslimer alltid har hatet verdslig kunnskap og utvikling er den største løgnenn og myten sionistene har klart å fremme for verden. Beviset for eksistensen av offentlige biblioteker i hele kalifatet er enda et bevis på muslimske herskernes sult på verdslig kunnskap. Det er i ettertiden at muslimer flest ble så kortsidig og ensidig med vekt på fundemental islam. De første 3 århundrer av muslimer fra arabia, persia, anatolia alle lå stor vekt på kunnskap som veien til et bedre samfunn, og der islam var ikke det viktigste nei.
      http://en.wikipedia.org/wiki/House_of_Wisdom

  • Free Iran

    Du kan kalle meg hva du vil , det spiller absolutt ingen rolle, jeg kjemper mot mitt lands og landsmann størst og gammele fiend. kan du samenligne iranere som du kaller muslimer!!! med saudi arabiske , irakiske , palestinskke , somaliske , …. ekte muslimske med iranske folk . 1400 år de har prøvd med forskjelige mote blandt ekstrem brutale form for å islamisere iranere ( flest )uten hell og nå 32 år den barbar regime brukte all makt til tortur , henrettelse , steining , og trill men fortsatt uten hell. iransk kultur og tradisjon og fortid er usedvanlig sterkere enn muslimske ukultur og fascism .

Leave a Reply

  

  

  

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>