Søk

Kategorier

oktober 2016
M T O T F L S
« sep   nov »
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31  

Arkiv


Blogglisten
Bloggurat

Mediene ødelegger norsk idrettsstjerne

jan_simonsen5-150x1503331Norske medier, godt hjulpet av Norges Skiforbund og anti-doping-folkene, som har laget de meningsløse dopingreglene, er i ferd med å ødelegge livet for en av Norges flotteste ambassadører. Og samtidig skremme vekk andre norske ungdommer fra å satse på toppidrett. For mange vil nok bli skeptiske når de risikerer det Therese Johaug blir utsatt for nå. Ja andre toppidrettsutøvere har jo allerede sagt til mediene at det samme kunne rammet dem selv, og at de derfor har mest lyst til å legge opp.

Doping er noe vi alle ser på med sinne og irritasjon. For folk flest betyr doping det samme som usportslig og umoralsk juks og svindel. Dopere blir sett ned på. De er idrettsutøvere uten ære. All glansen forsvinner uansett hvor mange gullmedaljer som henger i skapene hjemme, uansett hva de har betydd for sine hjemland. De har over tid med vilje brukt et medikament som har hatt til hensikt å fremme deres idrettslige prestasjoner og resultater på kunstig vis. De har vært uærlige. Det er det vi forbinder med doping.

Så dukker det opp en flott norsk idrettsstjerne, som smører litt krem på en sprukket leppe. En krem hun har fått utlevert av sin lege som uttrykkelig forklarte idrettsutøveren at den ikke inneholdt noen forbudte stoffer. Idrettsutøveren kastet innpakningen med en advarsel på uten å kikke på den, og brukte salven. Og dermed var helvete løs for Therese Johaug. Tykke overskrifter om «dopingtatt» prydet avisenes forsider, i Norge. Og vi kan bare tenke oss overskriftene og skadefryden i andre lands aviser.

Det diskuteres straff som om Johaug var en forbryter. Blir det en måned eller et halvt års utestengning? Hadde hun ikke skyld selv for at hun ble dopingtatt. Hun kunne jo kikket bedre på pakningen? Bildene av idrettshelten vår pryder nettavisene dag etter dag. Et bilde av en gråtende taper. Slik blir Therese Johaug brutt ned, inntil hun til slutt faktisk blir en taper, på grunn av en salve på leppen. Dersom ikke avisene omsider forstår deres ansvar.

Men det hele ble ikke satt i gang av avisene. Saken er en skandale. Ikke for Johaug, men for antidoping-folkene. Det er åpenbart laget regler så firkantede at de kan ramme en hvilken som helst uskyldig idrettsutøver som i et lite sekund unnlater å kikke godt nok på en pakning. Et lite sekunds uoppmerksomhet og det brøles om uaktsomhet, skyld og straff. Som om idrettsutøveren var en drapsmann. I det minste en svindler og jukser.

En bagatell som denne burde vært håndtert helt annerledes: Da dopingtesten viste et positivt resultat burde saken vært undersøkt raskt, effektivt og internt, og konklusjonen om at dette var en bagatellmessig glipp burde vært trukket. Og dermed burde saken vært glemt med en pekefinger og beskjed til idrettsutøveren om å være mer forsiktig for fremtiden, for ikke uforskyldt å risikere å bli beskyldt for doping.

 I stedet er det satt i gang en hekseprosess mot Therese Johaug i full offentlighet. Pressen ble informert. Det burde den ikke blitt, med mindre Johaug faktisk hadde tatt ulovlige medisiner for å bli en bedre skiløper. Men bare da. Denne heksejakten burde hun vært forskånet for.

Det ville selvsagt norske medier rast over dersom de fant det ut. De ville ha skreket om hemmelighetskremmeri og mangel på offentlighet. Men så har da også de fleste norske medier alltid ment at de har full rett til å blåse opp bagateller til noe som blir salgbart, og til å knuse folk, dersom de kan tjene penger på det, og slå seg på brystet med en «avsløring».

 

61 comments to Mediene ødelegger norsk idrettsstjerne

  • Anonym

    TJ som toppidrettsutøver så bør man være ekstra årvåken og passe på hvilke stoffer man inntar. TJ har ved sin adferd brakt seg selv i vanry og dessuten svekket omdømme til alle våre langrennsløpere. Hver eneste ærlige seier norske fra nå av oppnår vil det bli stilt spørsmål ved.

    • Silje Arnheim

      Det var ikke en slik selvødelegende presse før. Djevelskapen ånd har forllengst begynnt å virke på det Norske folket i takt med utryddelsen av Kristendommen i skoler,barnehager.
      Symptomene til satan ånd som nå spres balnt flere og flere nordmenn er at de ønsker å se andre nordmenn lide og de ønsker selv å lide. Og jo mer de selv lider jo mer ønsker de at andre skal lide helt til blodet flyter i gatene. Ja de er de samme symptomene som vi ser overalt i midtøsten og hvoren islam sprer seg så fremtiden ser ikke mye lys ut.

      Salomos ordspråk 8:36;
      «Men den som ikke finner meg, skader sin sjel. Alle som hater meg, elsker døden.»
      http://www.bibel.no/Nettbibelen.aspx?book=PRO&chapter=8#36

      Matteus 24:9-13;
      «Da skal de utlevere dere til forfølgelse og slå dere i hjel; ja, dere skal hates av alle folkeslag for mitt navns skyld. 10 Da skal mange falle fra, og de skal angi hverandre og hate hverandre. 11 Mange falske profeter skal stå fram og føre mange vill. 12 Og fordi lovløsheten tar overhånd, skal kjærligheten bli kald hos de fleste. 13 Men den som holder ut til enden, skal bli frelst.»
      http://www.bibel.no/Nettbibelen.aspx?book=MAT&chapter=24#9

  • Anonym

    Kjedelig. Slik er nå engang det gamet. Hvorfor skriver du ikke heller et forsvarsinnlegg for Stein Robin Kleven Bergh f.eks. som fikk sparken for sine politiske meninger og som ble ofra til ulvene av eget parti med den tause justisministeren i spissen? Eller saken med Max Hermansen der en hedersmann får sparken og voldstruende muslimsk pakk som skulle vært utvist fra skolen på livstid opererer med immunitet? Dette er langt viktigere saker. Hadde Johaug fornærmet islam spørs det om hun hadde sluppet unna med en suspensjon. Det ville blitt rene hekseprosessen jfr. behandlingen av turneren Louis Smith i shariastaten Storbristan.

    • Anonym: Johaug er allerede utsatt for en ufyselig heksejakt på grunn av en bagatell. Bare se kommentaren over din. Men ellers har du gode poeng. Jeg reagerte like sterkt på behandlingen av Stein Robin Kleven som på behandlingen av Johaug, og det var faktisk i min tanke å skrive om den, uten at jeg til slutt gjorde det. Det samme gjelder Max, selvsagt, men jeg tror jeg i det minste har kommentert hans sak i kommentarfeltet. Jeg er for øyeblikket nestleder i Demokratene i Oslo, der Max Hermansen er leder, og har mye kontakt med ham. En medmenneskelig og fin fyr, gjestfri, kunnskapsrik og hyggelig. Men jeg støttet ham jo også før vi ble kjent. Det er helt meningsløst at folk skal miste jobbene sine på slike grunnlag som det skjedde med disse to. Den ene fordi han, som medlem av FrP, kritiserte en AP-politikere på sin private Facebook-side, og den andre fordi han var talsmann for en politisk organisasjon på sin fritid. Ingen av disse to er blitt kritisert for å ha blandet sammen private meninger med deres jobbutøvelse.
      Så ja. Det kunne absolutt vært skrevet en sak om dette temaet.

  • Anonym

    Hva er feil i første kommentar?

    • Anonym: Hakkingen på en flott norsk idrettsutøver på grunn av en helt ubetydelig feil. Hun kastet en innpakning uten å se på den, og stolte på sin lege. Og denne bagatellen brukes til å kritisere henne sønder og sammen av enkelte mennesker som liker å hakke på andre, oftest for å fremheve seg selv.
      Den første kommentaren drar i denne retningen. Merk bare ordvalget «ved sin adferd», som om et par sekunders uoppmerksomhet skulle være en alvorlig brist i hennes adferdsmønster. Folk som kritiserer Johaug på denne måten bør lete etter stolpen i egne øyne i stedet for flisen i andres.
      Det er ikke Johaug som har brakt norsk idrett i vanry. Det har skiforbundet gjort ved å offentliggjøre saken for pressen, og antidop-folkene som har laget et umulig regelverk og prosedyrer, samt pressen som hauser saken opp til noe stort.

  • Radikalisert liberalist (folkemorder)

    Du er på utrygg juridisk grunn Simonsen. Regelverk er til for å følges. Man blir dømt etter lov, ikke moral og synsing.

    Therese Johaug er ansvarlig for egne handlinger. Det hjelper ikke det aller minste å skylde på en lege, selv om legen har gjort en feil. Regelverket er krystallklart. Det er firkantet, ja. Men det må regelverk være.

    Har Therese Johaug bevisst dopet seg for å oppnå bedre resultater? Nei, det er jeg helt sikker på at hun ikke har. Har avisene skrevet for mye om saken? Nei. En ukjent italiensk syklist ble tatt for det samme for noen år siden. Hans sak ble først omskrevet nå fordi en svært kjent idrettsutøver ble tatt for bruk av samme medikament.

    Det koster å være en offentlig person Jan Simonsen. Av alle mennesker burde du vite det.

    Therese Johaug og støtteapparatet rundt henne kunne håndtert saken på en helt annen måte. Kort og godt fortalt at Therese Johaug hadde benyttet et medikament som står på dopinglisten og at hun beklager. Gjort rede for de faktiske forhold, og overlatt saken til det utvalget som skal behandle saken. Det var ingen grunn til å lage en såpeopera av dette, og dermed utsette Therese Johaug for en unødig belastning.

    • Radikal: Virker som om vi langt på vei er enig. Jeg kritiserer også regelverket og antidoping-folkene som har laget det. Det må følges, selvsagt, men det er ingen mediesak at det foreligger et helt ubetydelig uaktsomt brudd på reglene. Selv da jeg var kjendis ville det vært meningsløst å lage en stor mediesak av om jeg kjørte i 55 km i timen i en 50km-sone fordi jeg i noen sekunder ikke kikket på speedometeret, slik jeg burde ha gjort. Men boten måtte jeg jo selvsagt ha betalt.

      • Radikalisert liberalist (folkemorder)

        Ja, vi er enig i nesten alt. Det jeg synes er veldig merkelig, er at verdens beste skinasjon kan holde seg med ledere og et landslagsteam som (mildt sag!) ikke holder en profesjonell standard. Virkestoffet i kremen ender på BOL (du kjenner kanskje til uttrykket bolere?), og utenpå pakning står det trykket et varselskilt merket med teksten Doping. Synes du ikke det er rart at en erfaren legen overser dette? Uten at jeg påstår noe som helst synes jeg dette faktum fremstår som helt uforklarlig.

        • Radikalisert: Jo selvsagt er dette en alvorlig og nesten uforståelig glipp av legen. At Johaug ikke sjekket ordentlig er derimot forståelig, siden hun fikk salven av en lege hun stolte på.

          • "skulle ha gått til specsavers"

            «glipp» ???

            https://www.youtube.com/watch?v=Fu8T-eUSrBc

            Johaug-advokat bekrefter: – Therese fikk hele pakken

            http://vertical.snd.no/incoming/article842672.ece/ALTERNATES/w1440c169/johaug03.jpg?updated=171020161159

            (les: Johaug for to uker siden: – Jeg tar aldri noe uten å sjekke det først)

            • Specesavers: Tror ikke du tar poenget. Det er ganske uinteressant om Johaug fikk en pakke med doping-advarsel på som hun kastet uten å se på. Eller om hun kastet informasjonen inne i pakken uten å lese den. Begge deler fordi legen hennes sa at alt var i orden.
              Det er og blir en bagatell, og har ingenting med dopingjuks å gjøre. At Johaug tidligere har uttalt at hun er forsiktig og ikke bruker noen medisiner uten å sjekke det først, er også helt uten interesse. Hun sjekket jo denne salven ved å spørre sin lege.
              Litt krem på leppen bedrer åpenbart ikke hennes prestasjoner. Det er en liten sak, som burde vært gransket og avvist som uvesentlig, og aldri nådd ut i pressen, slik at du og andre kan velte dere i andres uhell.
              Dersom du tror du blir et bedre menneske av å trampe på andre, tar du feil. Det blir du kun et dårligere menneske av.

  • "skulle ha gått til specsavers"

    Du skal jammen meg være naiv for å tro på denne eventyrlig dårlige dekkhistorien som Johaug og co. kom med på denne pressekonferansen. Makan til krokodilletårer å skuespill leter man lenge etter…

    Før dopingprøven den 16 september hadde Therese Johaug gått 129 DAGER uten å ha blitt dopingtestet!

    http://www.tv2.no/sport/8667992/

    Dobbelt doping-varsku i Johaug-saken

    Trofodermin-salven Therese Johaug brukte hadde ikke bare et doping-varsel utenpå pakken. Inne i pappesken lå et mer detaljert skriv, skriver VG.

    http://www.abcnyheter.no/nyheter/sport/2016/10/18/195250011/dobbelt-doping-varsku-i-johaug-saken

    – Bendiksen (landslagslegen) jobbet åtte år for Pfizer, som produserer salven

    http://www.abcnyheter.no/nyheter/2016/10/17/195249770/bendiksen-jobbet-atte-ar-pfizer-som-produserer-salven

    Anabolic androgenic steroids (AAS) are synthetic testosterone derivatives which undergo extensive metabolism in man. Differences in the excretion of phase II metabolites are strongly associated with inter-individual and inter-ethnic variations. Sulfate metabolites have been described as long-term metabolites for some AAS. Clostebol is the 4-chloro derivative of testosterone and the aim of the present study was the evaluation of clostebol sulfate metabolites in Caucasian population by LC-MS/MS technology. Clostebol was orally administered to four healthy Caucasian male volunteers, and excretion study urines were collected up to 31 days. Several analytical strategies (neutral loss scan, precursor ion scan and selected reaction monitoring acquisitions modes) were applied to detect sulfate metabolites in post-administration samples. Sixteen sulfate metabolites were detected, five of them having detectability times above 10 days (S1a, S2a, S3b, S3g and S4b). Interestingly, metabolite S1a could be detected up to the last collected sample of all excretion studies and it was characterized by LC-MS/MS and GC-MS as 4ξ-chloro-5α-androst-3β-ol-17-one 3β-sulfate. Thus, monitoring of S1a improves the detection time of clostebol misuse with respect to the commonly monitored metabolites, excreted in the glucuronide fraction. Importantly, this new metabolite can be incorporated into recently developed LC-MS/MS screening methods base on the direct detection of phase II metabolites.

    https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27085012

    Nei, fakta er nok (dessverre) at Norge driver med systematisk doping og har gjort det lenge. (les: 70% av alle OL-gull siden 92 er tatt av «astmatikere»)

    • Specsavers: Forhåndsdømming og hets. Verken at det er lenge siden forrige sesong og dermed forrige dopingtest eller at det som vanlig ligger et informasjonsskriv inne i pakningen, med små bokstaver og mange detaljer som jeg aldri gidder å lese når jeg kjøper medisiner, og som Johaug ikke leste, er bevis på doping, slik folk flest oppfatter doping: Ikke som ved uaktsomhet å smørre en salve på leppen, men som en systematisk bruk av et produkt som fører til bedre yteevne. Men som antydet før: Å hetse andre er jo en sport for noen.

  • Trumpforoffice

    Hva med behandlingen av The Donald? Han klarer nok å stå oppreist, men han befinner seg in en tsunami av skittkasting, heksejakt, karaktermord, feilsitering. Hele MSM dynger dritt i hodet på mannen hver eneste jævla dag.

    • Trumpforoffice: Det gjør de, og det skrev jeg nylig en artikkel om her på Frie Ytringer. Men vi Trump-tilhengere må vel innrømme at han slenger litt dritt han også, spesielt når han bruker Bill Clintons kvinnehistorier mot Hillary. Men så åpenbart er det Trump som er utsatt for den skitneste valgkampen.

      • Never a Clinton again

        Jan Simonsen. Det er tydeligvis en ting du ikke har fått med deg her. Sentralt hva gjelder disse kvinnene er ikke bare at de anklager «Wicked Willie» for å ha forgrepet seg mot dem. De anklager også «Crooked Hillary» for å ha trakassert dem og forsøkt true dem til taushet i ettertid. De anklager henne for å ha vært «an enabler» for det som ektemannen blir anklaget for.

  • "skulle ha gått til specsavers"

    Har du i det hele tatt sett i pakningen???

    http://www.abcnyheter.no/nyheter/2016/10/17/195249726/advokaten-johaug-fikk-hele-pakken

    At det ikke dopingtestes i Norge utenom sesong beviser jo bare systematikken og kulturen i norsk idrett vedrørende dopingbruk.

    «Anabole steroider går veldig fort ut av kroppen. Det er snakk om dager eller uker, så det er veldig lett å manipulere systemet. Man kan holde seg borte en kort periode hvor man ikke bruker steroider, for så å komme tilbake og fortsatt nyte godt av effekten, sier Jo C. Bruusgaard, forsker ved Institutt for biovitenskap ved Universitetet i Oslo.

    Kan ha prestasjonsfremmende effekt resten av livet

    Nå mener de norske forskerne å ha funnet svaret. Funnene viser at bruk av anabole steroider, selv i en kort periode, trolig har prestasjonsfremmende effekt i svært lang tid – kanskje resten av livet.

    – En muskelfiber som har fått anabole steroider, er tykk med ekstra mange cellekjerner. Hvis du tar bort steroidene, krymper selve muskelfiberen, men alle cellekjernene blir værende, så det blir altså veldig tett med kjerner. Når man så begynner å trene igjen, vil muskelfibrene med de mange cellekjernene vokse mye hurtigere enn muskelfibre som ikke har like mange cellekjerner, forklarer Gundersen.»

    https://www.nrk.no/norge/_-doping-kan-vare-i-flere-tiar-1.11316547

    • Specsavers; Alt dette er jo uten interesse i denne sammenhengen. Med mindre du kan dokumentere at en salve smøret på leppen noen få ganger får en prestasjonsfremmende effekt. Det skriver alle avisen at den ikke gjør.
      Å bruke ulovlige prestasjonsfremmende preparater over en så lang periode at de virker prestasjonsfremmende, er noe alle er imot. Det er ikke det denne saken handler om.
      Det er ikke bevist at Johaug gjorde noe som helst annet en det hun har fortalt: Smurt en salve som legen sa var ok på leppen. Å hetse og mistenkeliggjøre henne på den måten du og mediene gjør av den grunn er ganske ufyselig etter min mening.

      • Radikalisert liberalist (folkemorder)

        Det spørsmålet de som skal avsi dom over Therese Johaug må ta stilling til, er om hun var aktsom. Jeg er helt sikker på at de vil falle ned på at hun ikke var det. Therese Johaug vil aldri gå fri med begrunnelsen at legen sa det var helt greit at hun brukte kremen. Det er helt klart.

        La meg ta en analogi. Om en person plutselig får 50k inn på bankkontoen sin, så plikter vedkommende å undersøke hvorfor. En ekstra femtilapp inn på konto er det lett å overse. Man må foreta en helhetsvurdering av situasjonen. En steinrik fyr ville neppe lagt merke til 50k pluss eller minus, men det ville en vanlig lønnstager.

        Hvor aktsom var Therese Johaug? Kan man forvente mer av en toppidrettsutøver som omtrent daglig innprentes en særlig aktsomhetsplikt når det gjelder bruk av medikamenter enn de undersøkelser hun gjorde? Som sagt spiller det ingen rolle hva legen har sagt. Det er Therese Johaug som i siste hånd er ansvarlig.

        Jeg tror at Therese Johaug blir utestengt i 1 til 2 år, selv om jeg ikke tror hun har benyttet kremen for å bli bedre.

        • Radikal: Juridisk har du sikkert helt rett. Men dette er etter min vurdering et moralsk spørsmål, og et spørsmål om idretten kan leve med et regelverk som får utestengning for lang periode som resultat av å smøre leppene med feil salve.

        • Anonym

          Fakta: Johaug et tatt for anabole steroider/kjemisk testosteron

          Fakta: Kvinner får enormt utbytte av kjemisk testosteron selv i små mengder.

          Fakta: Bruk av anabole steroider, selv i en kort periode, har prestasjonsfremmende effekt i svært lang tid – kanskje resten av livet.

          Fakta: Du må være stokk blind for å ikke kunne se dette forbudsskilte med ordet DOPING på denne pakken. Det lyser jo av pakken!

          https://pbs.twimg.com/media/CupyjTuWAAA6z1n.jpg

          Men ikke heng dere sånn opp i denne kremen…for den har å blir brukt som «dekkrem» (noe å skylde på) av mange dopere.

        • Langoddsen

          «aktsom»

          Hva er oddsen på at 2 personer (som «sjekker både én, to og tre ganger») ikke ser denne varselen ?????

          https://pbs.twimg.com/media/CupyjTuWAAA6z1n.jpg

          • Radikalisert liberalist (folkemorder)

            Langoddsen

            Jeg skriver at det utvilsomt er brudd på den aktsomhetsplikt som påhviler en toppidrettsutøver. At hun har fått i seg et forbudt stoff er det helle ingen uenighet om. Men å insinuere at Therese Johaug i lang tid har brukt et ulovlig medikament blir drøyt. Hun har avlagt så mange rene prøver i løpet av sin karriere at et sånn påstand faller på sin egen urimelighet. La oss vente å se hva dopingutvalget kommer frem til. Ingen av oss som skriver her på FY er fagfolk eller skal dømme i saken.

            • Langoddsen

              Anabole steroider går som sagt veldig fort ut av kroppen. Det er snakk om dager eller uker, så det er dessverre veldig lett å manipulere systemet. (les: Norske utøver blir sjeldent testet) Tidligere avdelingsleder i Antidoping Norge, Mads Drange («fagfolk»), har sett blodverdier fra norske toppidrettsutøvere, som han mener tyder på omfattende dopingbruk. (les: Den store dopingbløffen http://media.sykkelerik.com/2014/03/Drange_Dopingbloeff.jpg ) Han sier at det finnes verken ressurser, kompetanse eller vilje til å ta tak i problemet. Dette er konklusjonen i Mads Dranges bok om jakten på jukserne. I løpet av ti år som dopingjeger ble han stadig mer desillusjonert på antidopingarbeidets vegne, før han til slutt sa opp. Drange beskriver hvor lett det er å dope seg og viser frem et testsystem som kun er et spill for galleriet. Særforbundene legger opp systemer som sikrer eget omdømme, og beskytter jukserne. Og så lenge særforbundene har ansvaret for å kontrollere egne utøvere, har de alt å tape på dopingskandaler. Slik oppstår en ond sirkel som gjør at det er fritt frem å dope seg, så lenge du passer på å være ren i konkurranse. Drange avkler dermed myten om at doperne ligger et hestehode foran dopingjegerne. Som oftest brukes det kjente midler. Og kampen mot doping lar seg vinne. Dersom vi vil.

          • @Langoddsen: For alt vi vet så klistret apotekeren klistrelappen på esken akkurat over merkingen slik at verken legen eller Johaug så den. Kanskje apotekeren gjorde det med vilje, kanskje ikke, eller kanskje hun ikke gjorde det i det hele tatt, hvem vet? Større sannsynlighet for det enn at to personer som skal sjekke disse tingene ikke får det med seg som du sier. Uansett blir det bare spekulasjoner og like vanskelig å bevise som at legen og Johaug så merkingen…muligens med mindre de har kamera med opptak på apoteket da vel og merke.

            Selv om disse idrettsfolkene trolig kjenner til denne merkingen langt bedre enn meg, så mener jeg at den lett kan misforstås om du ikke vet hva det betyr. Når jeg så den første gangen på den pakken trodde jeg merket betydde noe slikt som: «Doping forbudt! Her er ingen doping, vårt produkt kan du helt trygt bruke så mye du vil.»

  • Høyreekstrem?

    Det alvorlige i denne saken er ikke om vedkommende uforvarende har brukt en salve mot munnsår som inneholder et middel som står på dopingslisten. Det alvorlige er at hun kan ha brukt et dopingsmiddel over tid og når hun blir avslørt diktes det opp en bortforklaring.

    Jeg sier ikke at det er slik, men det alvorlige er at det med letthet kan bli oppfattet slik, ikke minst i de land vi konkurrerer med. Mistanken er for lengst luftet i Sverige. Norge har mistet verdifull kapital på dette området; troverdighet som renhåret konkurrent.

    Vedkommende som har skapt dette negative inntrykket må selvsagt straffes og utelates fra skiidrett. Det kan bli oppfattrt som brutalt, men det er helt nødvenfig for å opprette norges ry som en skinasjon.

    Det finnes vel knapt en nordmann som ville kjøpt denne forklaringen dersom utøveren var russisk, tysk eller svensk?

    • Høyreekstrem: Du er vanligvis en svært klok skribent. Men her driver du med ufin mistenkeliggjøring. Det er ikke Johaug som har skapt det negative bildet av norsk idrett som nå tegner seg. Det er skapt av et urimelig regelverk, skiforbundet som ikke tiet med saken inntil den var gransket og avklart, dopingshysterikere og medier som gir blaffen i konsekvensene av sine salgbare insinuasjoner.

      • Anonym

        urinprøven til TJ er da ingen «insinuisjon»(antagelse)
        det er da en medisinsk kjennsgjerning eller?
        som hun bør forklare

      • Høyreekstrem?

        Jeg skriver ikke noe annet enn det som er fakta rundt saken og det kan vel ikke være ufin mistenkeliggjøring, selv om det kanskje ikke er hyggelig lesing.

        Jeg mener det vil være viktig for Norge som skinasjon at denne saken blir håndtert på rett måte. Det vil si strengt, slik at det sendes ut et tydelig signal om at vi har nulltoleranse for doping.

        • Høyreekstrem: Det må jo være helt galt å karakterisere dette som doping, slik de fleste av oss oppfatter doping: Ikke som å smøre en salve på leppen, men som å jukse ved å bruke prestasjonsfremmende medikamenter.

          • Høyreekstrem?

            JS: Hva vi kan mene er galt/rett innenfor dopingsregimet har ingenting med saken å gjøre, man kan legge til et dessverre, men alt annet ville jo skapt kaotiske tilstander.

            For dem som skal vurdere saken har det neppe noen betydning hvordan det ulovlige stoffet har kommet inn i kroppen. De må forholde seg til fakta i selve dopingstesten.

            Jeg synes ikke media har blåst opp denne saken. Dette er faktisk en stor sak, som går langt utenfor våre landegrenser. Jeg synes oppriktig synd på Johaug på det personlige plan, men hadde jeg vært med å bestemme reaksjon ville jeg stemt for strengeste straff mulig.

            Dette er en sak som rommer mye mer enn spørsmålet om en enkelt utøver har dummet seg ut. Det dreier seg om troverdigheten til Norge som en fremragende ski og idrettsnasjon.

            Saken er så trist at jeg blir nesten rørt til tårer desto mer jeg tenker på den.

          • Anonym

            Går det an å tenke at doping bør være tillatt
            under kyndig veiledning av lege/farmasøyt?
            så slipper man dette hysteriet og mistenkeliggjørelsen av personer som umulig kan ha oversikt over alskens kjemiske forbindelser, og hvorvidt disse er prestasjonsfremmende eller ei.

          • Vidar

            Merkelig «stakkarsliggjøring» av Johaug her! Hun har brutt doping-reglene, hun har brukt en «medisin» som er klart merka med doping-advarsel, og det er utøveren selv som er 100% ansvarlig for hva de bruker.
            Hvorvidt en mener dette stoffet er prestasjonsfremmende, er omtrent like relevant som at JEG mener det ikke er farlig å kjøre i 120! Blir jeg tatt, må jeg ta min straff, og det nytter ikke å skylde på verken en mekaniker eller en bilfabrikkant som har sagt at det er helt trygt å kjøre denne bilen i 120 😉 Eller at jeg ikke SÅ speedometeret…
            Johaug HAR brudt dopingreglene, hun ER tatt – og hun MÅ ta sin straff.
            Fortrinnsvis uten at verken hun eller andre «sutrer» for mye!

  • Trumpforoffice

    Ikke rart Trump bruker Bills kvinnehistorier mot Hillary. Hun skal liksom være feminist og kvinnenes beskytter, mens hun i virkeligheten har gjort alt hun kan for å dekke over Bills tvilsomme handlinger og til og med trakassert de kvinnene som Bill skal ha begått overgrep mot

  • Anonym

    TJ ikke min idrett ???? stjerne. Ego kjerringa godt over 25 med en formue andre kan drømme om opptjent på tant og fjas. «jentetur» til Bahamas utenfor sesongen men når dobbelt spillet blir avslørt. Hjem til pappa!

    • Anonym: Misunnelsen mot personer som lykkes stikker dypt hos enkelte nordmenn.

      • Torfinn

        Mulig det Jan, men hvorfor skal vi synes synd på henne? Er det fordi hun er jente, blond og tar til tårene på en pressekonferanse? Dette er en fillesak som er blitt blåst opp til de grader i media, det kan vi være enige om. Når det er sagt; finnes det langt viktigere saker å bry seg om.

        Jeg har ikke noe i mot Therese Johaug personlig, men må si at jeg til tider oppfatter henne som bortskjemt og som en ekstremt dårlig taper når ting ikke går hennes vei. Når hun går først over målstreken gaper hun og skriker på det mest arrogante vis. Har ikke foreldrene hennes lært henne folkeskikk? Bør man ikke vise respekt for de utøverene som ligger bak i sporet? De som blir nummer to, nummer tre, og fire osv.? Greit nok at hun skal få lov til å vise følelser og glede når hun kommer først over mållinja, men det får da være måte på. Når hun vinner er hun blid som en lerke og prater med alle rundt seg. Når hun taper derimot, går hun rett forbi alle og furter som en unge. Tror de fleste som har sett på langrenn har fått med seg dette.

        Sammen med Marit Bjørgen er hun den kvinnelige langrennsløperen som har hatt mest suksess her til lands. Er ikke bare ære og berømmelse det handler om i disse dager. Hun tjener penger bare hun puster omtrent, så jeg kan jo forstå at enkelte blir misunnelige. Hva er egentlig galt med å være misunnelig? Synes fok skal få lov til å være misunnelige hvis de vil, jeg. Ikke det at det hjelper noe, men man skal heller ikke generalisere og si at «fy» det har man ikke lov til.

        Du er kanskje en av dem som støtter Therese ved å gi henne litt ekstra lommepenger nå som hun er i en «vanskelig» situasjon? 😛

        http://www.nettavisen.no/na24/–johaug-produkter-tar-av-pa-nett/3423274228.html

        Fatter ikke at det er mulig at folk kan være så enkle i hodet. Det blir i hvert fall helt feil å støtte en som allerede har såpass mye penger fra før med enda mer penger! Det blir omtrent som å gi penger til en rik onkel som absolutt ikke trenger det.

        Selv om hun blir suspendert/utestengt for en periode og sikkert kommer til å tape penger på det, skal man ikke glemme at hun også mest sannsynlig vil få en form for kompensasjon for tapt inntekt, og DET er nok ikke rent lite heller! Er nok ganske så mye mer enn hva de dårligere løperene på landslaget får til sammenligning. Er det noen som ikke trenger mer penger så er det vel henne. Blir rett og slett dumt å fokusere på sånt i media da, synes jeg.

        Selv om det kan diskuteres om det er riktig eller ei om hun skal bli utestengt for en periode, er det i det minste positivt for konkurrentene hennes. Mulig de ikke vil innrømme det, men de er nok sikkert glad for å slippe å måtte konkurrere mot henne i vinter. Det blir også langt mer morsomt å se på for oss som følger med fra sofaen! Hvem synes egentlig at det er morsomt å se på langrenn når T. Johaug og Marit Bjørgen går flere minutter i mål foran konkurrentene? Er det noe spennende å se på når man nesten alltid vet hva utfallet blir? Spesielt dumt blir det jo når de beste løperene alltid starter først. De kunne i det minste startet bakerst slik at de måtte kjempe med de dårligere løperene for å komme seg fram i feltet. Er det noen andre som har tenkt tanken? Nei til forutsigbart og kjedelig langrenn!

        Trist for Johaug, men det positive er at denne saken kommer andre til gode; løpere som kanskje ikke ville ha fått muligheten ellers.

        Nei, jeg synes ikke synd på Therese Johaug, og det burde ingen andre gjøre heller. Å vise sympati for henne derimot er naturlig og til en viss grad greit, men allikevel vil jeg si at det er bedre å vise sympati for mennesker som trenger det mer, og de er det nok mange av der ute! Man skal vel ikke automatisk har mer sympati fordi man er rikskjendis, vel?

  • Bra artikkel som jeg er langt på vei enig med deg i Simonsen. Jeg anser sjansen for at Johaug har systematisk dopet seg med vilje som svært små. Hun blir vel testet for doping omtrent 20 ganger i året. Det blir en del dopingtester det i løpet av karrieren. Hun har alltid vært «clean» når hun har vunnet og vunnet, så hvorfor skulle hun plutselig starte å dope seg nå? Verdiene av det stoffet var også så små at de etter all sannsynlighet stemmer overens med forklaringen. Ikke er stoffet kondisjonsfremmende som er viktigst i langrenn, og hun ser ikke ut som en østtysk kulestøter heller:
    https://youtu.be/DFgZXL3tL1A

  • Langoddsen

    Skilandslagets cocktail (bestående av kjemisk testosteron og astmamedisin) er god for gull. (les:Johaug fikk astmamedisin)

  • Jeg ser at Norge på mange måter har falt litt for eget grep her.
    Norge som idrettsnasjon har lenge vært på hugget for og ta russere,finner og andre som hatt mye ulovligheter hos sine idrettsstjerner.
    Der Norge har liksom aldri fått nok av strenge regelverk.Og pushet det internasjonale antidoping byrået til og vise nulltoleranse til alt av stoffer.
    Og nå så sitter Norge på andre siden av bordet selv.Og forventer at de selv skal slippe unna.
    Jeg personlig er 99% sikker på Therese Johaug er uskyldig. Hun ville ikke risikere sin idrettskarriere og enorske ski/bekledningskolleksjon for medaljer hun allerede har plenty av fra før.
    Jeg ser at i denne saken ,så har idrettshaterne her hjemme gått i allianse med sjalu svenske/finske rikssynsere.Norge skal takes,ser det ut for.

  • Høyreekstrem?

    Norge er en skinasjon. Det vil si ski er en del av vår historie, kultur og identitet. Nordmenn er født med ski på bena, er ikke bare et morsomt ordvalg, det sier noe om vårt forhold til ski og vårt selvbilde.

    Over flere tiår har Norge klart å fostre opp verdens beste skiløpere, i skarp konkurranse med andre land, ikke minst Russland, Finland og Sverige. Vi har ikke så mange andre idretter der vi hevder oss, men på ski er vi verdensledende, ja vi er størst.

    Og vi har også opparbeidet et rykte som dopingsfri. Vår konkurranse er renhårig. Uten juks og bedrag. På like vilkår. I en verden der doping har blitt et problem fremstår seierne til våre utøvere som ekstra fine. Det er mulig å vinne uten å jukse! Våre flotte skijenter og gutter, er gode forbilder til andre, både hjemme og ute.

    Det norske skisportmiljøet har bidratt positivt til å bygge opp merkenavnet Norge. Vi har fått valuta for det som er investert. Prestasjonene representerer ikke bare utøverne, men hele landet, hele det norske folk. Når Norge vinner, så vinner vi alle. Slik er det.

  • T.O.Glas

    Her er det skiforbundet som har sviktet.
    De har ikke laget gode nok systemer og/eller ansatt kompetente/ansvarsfulle personer. TJ har en kontrakt (?) på at hun må følge legens anvisning hvilket hun gjør.
    Hva skal man med et støtteapparat som man ikke kan stole 100% på?
    Skiforbundet dytter alt ansvar nedover på utøveren og går ut med denne saken på et tidlig tidspunkt til enorm skade for utøveren, uansett resultat.

    TJ bør gå til sak mot skiforbundet/idrettslegen.
    Tapet, målt i penger, kan dreie seg om millioner.

    (Er det noen i skiforbundet som «ikke liker» Terese?)

  • Even

    Nå må dere styre dere vedr, følelser!

    Johaug’s opptreden på pressekonferanse var ‘textbook face’ på en løgner!
    Hun og resten av dem skjuler ‘noe’ mer alvorlig!

  • Even

    Her er litt hjelp til dere som ble lurt av Johaug’s løgner

    http://www.wikihow.com/Detect-Lies

  • Italienske leger og farmasøyter skjønner ikke hvorfor Johaug brukte dopkremen på leppene

    – Jeg har aldri hørt om at noen som har brukt Trofodermin til behandling av lepper som er solbrent. Man smører ikke clostebol på den tynne huden som er på leppene, sier doktor i farmasi Peter Ploner i Castelrotto.

    http://www.tv2.no/sport/8668241/

    • Anonym

      De nya testmetoderna blev officiellt bara någon månad innan Italien uppehållet. Troligen har hon fått reda på det och i panik måste ha en alibi story med leppkremen.

    • Høyreekstrem?

      Det er nettopp dette som er problemet. Det kan veldig lett fremstå som at den dopingstatte fabrikerer en historie i håp om å slippe unna en mer alvorlig sak. Jeg sier ikke at det er slik, men disse uttalelsene fra leger og farmasøyter bidrar ikke akkurat til å styrke forklaringen. Og dessverre bidrar det til også å svekke integriteten til skiforbundet, og til syvende og sist Norge som ski og idrettsnasjon.

      Dette var mitt siste ord i denne saken.

    • «Ifølge langrennslandslagets nye sjeflege, Petter Olberg, er medikamentet ikke til salgs i Norge.

      – Dette er et medikament som ikke er registret i Norge. Vi er ikke kjent med bruken av det. I utgangspunktet kan jeg ikke se for meg at det er aktuelt å bruke i Norge i det hele tatt, sier Olberg til TV 2.

      Seksjonssjef ved Seksjon for legemiddelovervåking, Karen Ulshagen, sier til VG at hun aldri har vært borti denne salvetypen tidligere.

      – Jeg har aldri sett det før, og det er ikke noe symbol som inngår i det europeiske lovverket så vidt jeg kjenner til. Det er heller ikke noe symbol vi bruker på reseptfrie legemidler her i Norge. Er man vant til norske medisiner, vil ikke dette være et kjent symbol, sier Ulshagen til avisen.

      Hun viser til at land har ulike referanserammer og derfor legger forskjellige ting i symboler.»
      http://www.abcnyheter.no/nyheter/sport/2016/10/20/195250652/italienske-lege-trofodermin-kan-ikke-ha-vaert-brukt-pa-leppene?autoplay=1

      Bendiksen visste vel ikke helt hva denne kremen var i likhet med de aller fleste i Norge hvor den er helt ukjent og kremen ikke blir solgt, men var en av de to kremene han ble anbefalt av apotekeren i Italia etter å ha forklart problemet. Dette forklarer ganske enkelt hvorfor de eventuelt har brukt feil krem.

  • Tusenkunstner

    Til Jan Simonsen.

    Jeg er ett hundre prosent overbevist om at norsk vinteridrett har vaert systematisk neddopet siden rundt 1990 frem til naa. Spesielt Lillehammer OL er noe av skitneste som norsk idrettshistorie har vaert med paa. Hvorfor forsvarer du denne Johaug? Er det bare fordi hun er en fin sympatisk liten jente? Huff, hiv henne hodestups ut av norsk idrett sier jeg. Hadde Mike Tyson blitt tatt for det samme hadde tonen vaert en helt annen i dette skinnhellige landet vaart. Sannheten Jan er at norske idrettsutovere gaar paa doping Jan. Innse det!

    • Tusenkunstner: Jeg er overbevist om at du ikke er så dum at du selv tror på det udokumenterte våset du skriver her. Det gjør du nok kun for å provosere liv i debatten. Skal du beskylde andre mennesker for doping, som jo også i sin ytterste konsekvens kan være straffbart, må du ha dokumentasjon, og ikke bare slynge ut synsinger uten det minste bevis. Ved å spre slikt vrøvl uten bevis er du dessuten med på å svekke nasjonale holdninger som vi trenger i dette landet. Det forstår du nok også. Så, ja, du kan gjenta så mange ganger du vil at du mener det du skriver, uten at jeg kommer til å tro deg på det. Siden du synser om alvorligere ting, tillater jeg meg å synse at du kun er ute på å provosere.

  • Ove

    Hei nå er nrk ute for å ta hanvol å anklager for dåppeltrålle. Men at jems Stoltenberg tjeneren gode penger på sitt dåppeltspill mot Torbjørn Jaglands er ok
    Min historie er uansett ikke julepresang under ????

Legg inn en kommentar